Käsittelykorvaukset 1.1.2025
21.11.2024
Palpa on julkaissut päivitetyt käsittelykorvaukset.
Käsittelykorvaukset löytyvät myös Palpan verkkosivujen Materiaalipankista.
Lasipullojen tyhjennyspalvelun asiakastyytyväisyyskysely 2024
13.11.2024
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 1.-31.10.2024 välisenä aikana sähköisellä kyselylomakkeella.
Kysely lähetettiin palvelussa mukana oleville vähittäiskaupan ja Horecan palautuspisteille.
Vastauksia saatiin 343 kpl, mikä on enemmän kuin edellisvuonna. Vastausprosentti oli 15 %.
Arvonlisäveromuutoksen vaikutus panttiarvoihin
09.07.2024
Hallitus on esittänyt arvonlisäveron korotusta alkaen 1.9.2024. Esityksen mukaan nykyinen 24 % nousee 25,5 %:iin. Eduskunta ei ole vielä vahvistanut hallituksen esitystä.
Juomapakkausten panttiarvot ovat arvonlisäverollisia. Arvonlisäveron muuttuminen ei muuta juomapakkausten etiketeissä esitettäviä panttiarvoja.
Muutos vaikuttaa verottomiin panttiarvoihin.
Uusia verottomia panttiarvoja sovelletaan seuraavilla aikatauluilla:
- Palautuspisteille tilitettävissä panttihyvityksissä alkaen tilitysjaksosta 1.-15.9.2024.
- Panimoilta ja juomamaahantuojilta laskutettavissa panteissa syyskuun myyntiraporteista tehtävissä laskutuksissa (laskutus lokakuun alussa).
Uusia verottomia panttiarvoja käytetään kaikissa panttitilityksissä ja -veloituksissa edellä mainituista jaksoista eteenpäin.
Käsittelykorvaukset 1.1.2024
07.11.2023
Palpa on tehnyt mittavan selvityksen pullonpalautuksen järjestämiseen liittyvistä työkustannuksista ja investoinneista erityyppisissä myymälöissä. Selvityksen perusteella on määritelty käsittelykorvaus nykyaikaiseen juomapakkausten vastaanottamiseen.
Korvausta maksetaan kolmessa eri muodossa:
- Käsittelykorvausta maksetaan pakkauskohtaisesti vähittäiskaupan toimijalle kuluttajapalautuksen järjestämisestä.
- Laitekorvausta maksetaan pakkauskohtaisesti palautusautomaatilla vastaanotetuista pantillisista juomapakkauksista.
- Automaattisen käsittelyn korvaus maksetaan kiinteänä korvauksena vastaanottajalle, mikäli käytössä on yksikin enintään 6 vuotta vanha palautusautomaatti.
Ohjeistusta palautuspisteille
01.06.2023
Palautusohjeet ilman automaattia palauttaville pisteille
Juomapakkaukset tulee lajitella materiaalin mukaan oikeaan kuljetusyksikköön. Oikeanlainen lajittelu on tärkeää, jotta juomapakkausten materiaali voidaan kierrättää.
Tölkit / muovipullot
Lajittele tölkit ja muovipullot erikseen.
Palauta tölkit, myös pantittomat.
Palauta ainoastaan Palpan panttimerkillä varustetut muovipullot.
Huom! Pantittomia muovipulloja ei saa lajitella pantillisen materiaalin joukkoon, koska materiaalin kierrätettävyyttä ei voida taata. Muovin kierrätyksen takia erilaisia muovilaatuja ei saa sekoittaa keskenään. Myös vääränlaiset materiaalit pakkauksessa voivat haitatakierrätystä.
Palauta manuaalisäkissä
Käytä tölkkien ja muovipullojen palautuksissa ainoastaan Palpan manuaalisäkkiä (punainen painatus).
Sulje säkki tiukasti sulkimella ja kiinnitä sulkimeen Palpan tunnistetarra.
Huom! Säkkiä ei saa ylitäyttää.
Lasipullot
Lajittele lasipullot ehjinä ja tyhjinä Palpan lasiastiaan.
Kiinnitä tunnistetarra kahvassa olevaan sulkimeen.
Huom! Huolehdithan, ettei astiassa ole edellisen käyttäjän lukukelpoista tunnistetarraa. Poista ylimääräiset tarrat tai tee ne lukukelvottomiksi vetämällä vinoviivat viivakoodien yli.
Uudelleentäytettävät lasipullot
Uudelleentäytettäviä lasipulloja ei saa laittaa Palpan lasiastiaan. Ne tulee palauttaa panimoiden korissa tai kennolevyllä Hartwallille.
Epäpuhtaudet estävät kierrättämisen
Palautuksiin ei saa laittaa roskia tai muita epäpuhtauksia, koska ne estävät kierrättämisen. Mikäli palautus ei vastaa Palpan ohjeistusta, on Palpalla oikeus sanktioida palautuspistettä ohjeen noudattamatta jättämisestä. Juomatoimittajalla on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta ohjeen vastaisesti pakattuja kuljetusyksiköitä.
Muistattehan noudattaa Palpan lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.
Yhteystietomuutoksista ilmoittaminen
Muistathan ilmoittaa Palpalle, jos toimipaikkasi yhteystiedot muuttuvat. Muutoksista voi ilmoittaa osoitteeseen [email protected] tai numeroon (09) 868 9860.