Arvonlisäveromuutoksen vaikutus panttiarvoihin
09.07.2024
Hallitus on esittänyt arvonlisäveron korotusta alkaen 1.9.2024. Esityksen mukaan nykyinen 24 % nousee 25,5 %:iin. Eduskunta ei ole vielä vahvistanut hallituksen esitystä.
Juomapakkausten panttiarvot ovat arvonlisäverollisia. Arvonlisäveron muuttuminen ei muuta juomapakkausten etiketeissä esitettäviä panttiarvoja.
Muutos vaikuttaa verottomiin panttiarvoihin.
Uusia verottomia panttiarvoja sovelletaan seuraavilla aikatauluilla:
- Palautuspisteille tilitettävissä panttihyvityksissä alkaen tilitysjaksosta 1.-15.9.2024.
- Panimoilta ja juomamaahantuojilta laskutettavissa panteissa syyskuun myyntiraporteista tehtävissä laskutuksissa (laskutus lokakuun alussa).
Uusia verottomia panttiarvoja käytetään kaikissa panttitilityksissä ja -veloituksissa edellä mainituista jaksoista eteenpäin.
Käsittelykorvaukset 1.1.2024
07.11.2023
Palpa on tehnyt mittavan selvityksen pullonpalautuksen järjestämiseen liittyvistä työkustannuksista ja investoinneista erityyppisissä myymälöissä. Selvityksen perusteella on määritelty käsittelykorvaus nykyaikaiseen juomapakkausten vastaanottamiseen.
Korvausta maksetaan kolmessa eri muodossa:
- Käsittelykorvausta maksetaan pakkauskohtaisesti vähittäiskaupan toimijalle kuluttajapalautuksen järjestämisestä.
- Laitekorvausta maksetaan pakkauskohtaisesti palautusautomaatilla vastaanotetuista pantillisista juomapakkauksista.
- Automaattisen käsittelyn korvaus maksetaan kiinteänä korvauksena vastaanottajalle, mikäli käytössä on yksikin enintään 6 vuotta vanha palautusautomaatti.
Ohjeistusta palautuspisteille
01.06.2023
Palautusohjeet ilman automaattia palauttaville pisteille
Juomapakkaukset tulee lajitella materiaalin mukaan oikeaan kuljetusyksikköön. Oikeanlainen lajittelu on tärkeää, jotta juomapakkausten materiaali voidaan kierrättää.
Tölkit / muovipullot
Lajittele tölkit ja muovipullot erikseen.
Palauta tölkit, myös pantittomat.
Palauta ainoastaan Palpan panttimerkillä varustetut muovipullot.
Huom! Pantittomia muovipulloja ei saa lajitella pantillisen materiaalin joukkoon, koska materiaalin kierrätettävyyttä ei voida taata. Muovin kierrätyksen takia erilaisia muovilaatuja ei saa sekoittaa keskenään. Myös vääränlaiset materiaalit pakkauksessa voivat haitatakierrätystä.
Palauta manuaalisäkissä
Käytä tölkkien ja muovipullojen palautuksissa ainoastaan Palpan manuaalisäkkiä (punainen painatus).
Sulje säkki tiukasti sulkimella ja kiinnitä sulkimeen Palpan tunnistetarra.
Huom! Säkkiä ei saa ylitäyttää.
Lasipullot
Lajittele lasipullot ehjinä ja tyhjinä Palpan lasiastiaan.
Kiinnitä tunnistetarra kahvassa olevaan sulkimeen.
Huom! Huolehdithan, ettei astiassa ole edellisen käyttäjän lukukelpoista tunnistetarraa. Poista ylimääräiset tarrat tai tee ne lukukelvottomiksi vetämällä vinoviivat viivakoodien yli.
Uudelleentäytettävät lasipullot
Uudelleentäytettäviä lasipulloja ei saa laittaa Palpan lasiastiaan. Ne tulee palauttaa panimoiden korissa tai kennolevyllä Hartwallille.
Epäpuhtaudet estävät kierrättämisen
Palautuksiin ei saa laittaa roskia tai muita epäpuhtauksia, koska ne estävät kierrättämisen. Mikäli palautus ei vastaa Palpan ohjeistusta, on Palpalla oikeus sanktioida palautuspistettä ohjeen noudattamatta jättämisestä. Juomatoimittajalla on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta ohjeen vastaisesti pakattuja kuljetusyksiköitä.
Muistattehan noudattaa Palpan lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.
Yhteystietomuutoksista ilmoittaminen
Muistathan ilmoittaa Palpalle, jos toimipaikkasi yhteystiedot muuttuvat. Muutoksista voi ilmoittaa osoitteeseen [email protected] tai numeroon (09) 868 9860.
Palautusautomaatin automaattinen kuittaus
17.01.2023
Pullonpalautusautomaateissa otetaan käyttöön säiliönvaihdon automaattinen kuittaus, jolloin automaattia ei tarvitse enää kuitata säiliönvaihdon yhteydessä eikä säiliökuittia tulostaa. Automaatti tuottaa Palpan tarvitseman säiliökuitin automaattisesti sähköisessä muodossa.
Tämä vähentää myymälän työtä ja helpottaa tilitysten tarkastusta, kun aineisto on saatavilla sähköisenä. Kaikkien juomapakkaustyyppien tilitykset ovat myös aina ajan tasalla automaattisen kuittauksen ansiosta.
Automaattinen kuittaus ei vaikuta maksettaviin tilityksiin.
Palautusautomaatteihin tehdään muutokset palautusautomaattivalmistajien toimesta tammikuussa ajalla 16.-31.1.2023. Uusi käytäntö on voimassa automaateissa viimeistään 1.2.2023. Ne kaupat, joiden automaatteihin uusi toiminto ei sovellu, kontaktoidaan erikseen.
Toimintaohje alkaen 1.2.2023:
- Säiliö vaihdetaan normaalisti, kun automaatti ilmoittaa sen täyttymisestä.
- Kuittia ei tulosteta säiliövaihdon yhteydessä. Osassa automaatteja sen voi tulostaa, muttase ei ole tarpeellista.
- Muutoksen myötä automaatti ei enää tarkalleen tiedä, milloin säiliö on vaihdettu. Tästä syystä joissain automaateissa näytettävät säiliöiden täyttöastetiedot eivät enää toimi.
- Tunnistetarrat kiinnitetään normaalisti täysiin laatikoihin/säkkeihin.
Uudet kuittitiedot ovat saatavilla Excel-muodossa Palpan extranetissä osoitteessa extra.palpa.fi tilitysjakson päättymisen jälkeen. Tilitysjaksot ovat kuukauden 1.-15. ja 16.-viimeinen päivä. Tietoja voi hakea erilaisilta aikajaksoilta ja niitä on jo saatavilla extranetissä yli kahden vuoden ajalta.
Jokaisella automaattia käyttävällä palautuspisteellä on tunnukset Extranettiin. Tarvittaessa ota yhteyttä Palpan asiakaspalveluun, [email protected].
Yleiskuvaus automaattisesta kuittauksesta ja ohje sähköisten kuittitietojen hakemisesta Palpan Extranetistä löytyvät Palpan Materiaalipankista.
Muutosta ovat edeltäneet automaattikohtaiset testaukset toiminnallisuuden varmistamiseksi. Tarvittaessa ota yhteyttä automaatin huolto-organisaatioon.
Lasipullojen tyhjennyspalvelun asiakastyytyväisyyskysely 2022
14.11.2022
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin lokakuun 2022 aikana tyhjennyspalvelussa mukana oleville palautuspisteille sähköisellä kyselylomakkeella.
Kysely lähetettiin yhteensä 2619 palautuspisteelle ja vastauksia saatiin 381 kpl.
Palpan lasipullojen tyhjennyspalvelun suositteluprosentti on 79.
Yhteenveto kyselyn tuloksista
Palautuspisteet ovat tyytyväisimpiä tyhjennysrytmiin sekä siihen, että tyhjennykset hoituvat sovitusti.
Myös kuljettajat koetaan avuliaiksi.
Eniten haasteita koetaan edelleen olevan tiedottamisessa ja astioiden puhtaudessa.
Arvosteluasteikko: 1 = erittäin tyytymätön, 3 = neutraali/tyytyväinen, 5 = erittäin tyytyväinen