REGISTRERA SOM RETURSTÄLLE
För att en mottagare ska kunna ansluta sig till Palpas retursystem förutsätts registrering hos Palpa för utbetalning av pant- och hanteringsersättning. Registrering kräver FO-nummer. Registreringen görs med hjälp av en elektronisk registreringsansökan.
Retursystemens regler finns i materialbanken.
Fyll i registreringsblanketten på extranet. Om du vill kan du skriva ut en kopia av formuläret efter att du skickat det.
Palpas kundtjänst kommer att granska informationen och godkänna registreringsansökan inom några dagar. Om returstartdatumet är i framtiden kommer Palpa att acceptera registreringen ungefär en vecka innan returen börjar.
Ett e-postmeddelande kommer att skickas till returpunkten när registreringsansökan har godkänts. Både användarnamnet och lösenordet kommer att skickas via e-post till alla Extranet-användare som anges under registreringen.
PALPA ETIKETTER
Efter registrering kommer den första satsen av Palpa identifikationsetiketter som behövs för returer att skickas till returstället per post.
Endast returställets egna etiketter ska användas för returer. Detta är ett villkor för kreditering av returer.
PALPAS EXTRANET
Palpan Extranet är en tjänst för registrerade användare.
På Extranet kan du
- Beställa mera etiketter
- Uppdatera kontakter
- Kontrollera returinformationen
- Reklamera om saknade returer
- Skapa och hantera nya Extranet-användare
- Meddela om avslutning av verksamheten
Mer information finns i Extranet-instruktion.
UPPHÖRANDE AV RETURSTÄLLET
Returstället måste informera Palpa om att verksamheten har upphört.
Checklista
- Meddela Palpa om uppsägningen antingen genom att fylla i returpunktsuppsägningsformuläret på Palpa Extranet-servicen eller via e-post till Palpas kundtjänst på [email protected].
- Kvittera returautomaten för de senaste returerna innan du tar bort automaten så att även de senaste returerna kan ersättas.
- Returnera de sista returerna till Palpa. Notera! De sista säckarna / lådorna / behållarna kan också returneras halvfull.
- Lämna tillbaka det extra glasbehållaren till dryckesleverantören för att få tillbaka behållarens pant. Depositionen för en 600 L behållaren är € 150 moms 25,5 % och depositionen för en 240 L behållaren € 80 moms 25,5 %.
- Kasta bort oanvända etiketter. Etiketter är företags- och anstaltsspecifika.